Producenci

Jak długo będą świecić żarówki w twoim aucie?

KOLMOT

Wymieniasz żarówkę w samochodzie, a już po kilku tygodniach widzisz że znowu się przepaliła. Zdziwienie o tyle duże, że wcześniejsza żarówka służyła Ci kilka miesięcy. Dlaczego tak się dzieje? Żarówka żarówce nie jest równa. Jedne świecą dłużej, inne planowo kończą „żywotność” nawet po kilkudziesięciu godzinach pracy. Do tego dochodzi jeszcze sposób wymiany, kondycja reflektorów i napięcie instalacji w aucie.

Jak przewidzieć żywotność żarówki

Gdy kupujesz produkt, zawsze sprawdzaj jego jakość, by nie narzekać na niego w trakcie użytkowania. Oryginalne części są zwykle droższe od podrabianych, ale za to będą trwalsze i solidniejsze.

Parametry, które pomagają w ustaleniu żywotności żarówki to B3 i Tc. Tc oznacza czas pracy, w którym przepala się 63,2% badanych żarówek. Jednostką miary w tym przypadku są godziny. Z kolei B3 uwzględnia czas, w którym przepala się 3% żarówek danego modelu.

Niestety, wiarygodność obydwu parametrów nie jest stuprocentowa. Dlaczego? To zależy od napięcia podczas pomiarów. Najczęściej żywotność żarówki określa się podczas napięcia w wysokości 13,2 V, podczas gdy akumulator „odczuwa” największy komfort pracy przy napięciu od 13,8 do 14,14 V. Trzeba zatem brać poprawkę na to, że napięcie w naszej instalacji nieco różni się od tego, w którym badane są parametry wytrzymałości żarówki. Warto również zwrócić uwagę, że halogenowe żarówki świecą dłużej przy niższym napięciu i nawet 5% wzrost V może skrócić ich żywotność aż o połowę.

Rodzaje żarówek i ich wytrzymałość

Najpopularniejsze żarówki w standardowych reflektowach to H1, H4 i H7. To żarówki halogenowe, wypełnione gazem, zwanym halogenem, powstałym ze związków jodu i bromu. Dzięki temu, możliwe jest podwyższenie temperatury żarnika, czego konsekwencją jest bielszy i jaśniejszy strumień światła.

W przypadku H7 parametr Tc określany jest na około 600 godzin żywotności, a B3 wynosi około 300 godzin. Istnieje zatem prawdopodobieństwo, że nowa żarówka tego typu może przepalić się już po miesiącu użytkowania. Są także żarówki o przedłużonej trwałości, które - choć świecą nieco słabiej - mogą posłużyć nam nawet przez 1000 godzin pracy samochodu.

Standardowa żarówka H4 o tej samej mocy co H7 wytrzymuje znacznie dłużej. W tym rodzaju żarówki trwałość TC wynosi średnio 900 godzin, a te najtrwalsze mogą posłużyć nam nawet trzy razy dłużej. Taka różnica wynika z wielkości bańki żarówki, która jest znacznie większa niż w przypadku H7 i lepiej radzi sobie z odprowadzaniem dużych ilości ciepła powstającego podczas pracy.

Zaskakujące jest to, że najdroższe żarówki o podwyższonej wydajności, posiadają często najniższą deklarowaną trwałość. Ich żarniki wykonane są z dużo cieńszego drutu, co powoduje że świecą jaśniej rozgrzewając się do wyższej temperatury.  W przypadku modelu H7, taki rodzaj żarówki może mieć żywotność określaną na jedyne 250 godzin. Nie jest to na szczęście reguła, a na rynku można również kupić żarówki „wzmocnione”, które świecąc jaśniej, będą służyć tak długo jak standardowe modele. Ich cena jest jednak stosunkowo wyższa.

Wyraźnie trwalsze od halogenów są lampy ksenonowe. Dla przykładu – deklarowana trwałość lampy typu D1S to około 3 tys. godzin. Wadą żarników ksenonowych jest jednak cena, która dochodzi nawet do kilkuset złotych. To dość duży wydatek dla wielu kierowców, a ponadto nie wszystkie auta są przystosowane do tego typu oświetlenia.

Równie długo , co lampy ksenonowe, będą także działać lampy LED montowane np. w światłach do jazdy dziennej. Niestety, diody LED bardzo mocno nagrzewają tył oprawy, dlatego konieczna jest dodatkowa instalacja chłodzenia, która także pobiera prąd. Z tego powodu, ilość zużytej energii przez LED-y i  instalację chłodzenia jest porównywalna do poboru prądu przez inne typy żarówek.

Co skraca żywotność żarówki samochodowej?

Na długość pracy żarówki wpływa kilka czynników. Po pierwsze oczywiście rodzaj żarówki. Duży wpływ na jaj pracę ma także napięcie w instalacji samochodowej, konstrukcja reflektora, a także drgania występujące w aucie.

Wybierając żarówki, dużym łukiem omijaj te z niebieskimi bańkami. Pochodzą one najczęściej z Chin, nie są przystosowane do ruchu drogowego, pobierają znacznie więcej prądu i dają nawet 3 razy mniej światła niż normalne żarówki. Takie żarówki po rozgrzaniu mogą okopcić wnętrze lampy resztkami wypalającej się farby pokrywającej bańkę, a brak filtrów UV na szkle, powoduje żółknięcie oraz pękanie plastikowych kloszy i szkieł.

Żarówki zawsze wymieniaj parami. Powód jest prosty - każda żarówka ma ograniczoną trwałość  i bardzo możliwe, że po krótkim czasie przepali się także druga.

Jeśli zdecydowany jesteś wymienić żarówkę samodzielnie, pamiętaj by nie dotykać palcami jej szklanej części. Tłusty ślad na szkle, pod wpływem ciepła szybko sczernieje. Podczas wymiany zwróć też uwagę na szczelność reflektorów. Ten problem objawia się nadmiernym parowaniem, a nawet wodą wewnątrz reflektora. Wilgoć źle wpływa na trwałość żarówki, dlatego jej żywotność może skończyć się dużo wcześniej niż deklaruje producent.

Nie łatwo jest odróżnić dobrą żarówkę od złej i niestety wszelkie wady produktu można zaobserwować dopiero w trakcie eksploatacji. Jedynym słusznym sposobem jest zatem wybór markowych żarówek, które mają odpowiednie wymiary i filtry UV. Jeśli szukasz odpowiednich żarówek do swojego samochodu, ale wciąż jeszcze trudno Ci podjąć decyzję o wyborze – zapraszamy do kontaktu. Fachowa obsługa naszego sklepu pomoże dobrać odpowiedni produkt do modelu Twojego samochodu.

 

Koszyk

produktów: 0

wartość: 0,00 zł

przejdź do koszyka »

Dane kontaktowe

KOLMOT Auto Elektronika
ul. Obrońców Pokoju 63
05-800 Pruszków
Telefony
+48 22 728 16 40,
+48 603 999 360
E-mail:
sklep@kolmot.com.pl

Płatności PayU

Polecani producenci

Bezpieczne zakupy

  • Różne formy płatności

 

  • Szyfrowane dane i transakcje

 

  • Gwarantowany zwrot pieniędzy (14 dni na zwrot towaru)

Cenniki do pobrania

Sklep internetowy Shoper.pl